Mandelmjöl att baka med?

Mandel är gott.
Mandel är dessutom nyttigt.
Mandel innehåller nämligen mycket kalcium och dessutom järn, magnesium, vitamin E och arginin, som alla är bra för kroppen på olika sätt.



Hmm, så varför inte baka med mandel, och varför då inte i mjölform? Mandelkubb och mandelbröd och biskvier i all ära, det var i princip allt i receptväg jag hittills lyckats hitta... men, är det ingen som experimenterat med andra bakverk?

Då är det dags för mig!

Jag provar ett enkelt recept på en helt vanlig kladdkaka, något de flesta redan känner till hur man gör, så jag lägger inte ut själva receptet i sig, om ingen skulle råka fråga.

Jag har gjort två smetar - en med vanligt vetemjöl och den andra med mandelmjöl och klickat ut i muffinsformar, för provsmakningsvänlighetens skull.



Som ni kanske kan se på denna inte alltför vackert tagna bild är det en klar färgskillnad, råkade nog tappa ner lite mer kakao i den högra, som även är smeten med mandelmjöl. Vad som inte syns är att den högra smeten även blev betydligt tjockade och kornigare än den vänstra.


Efter ugnen syns dock ingen större skillnad:



Det jag märker när jag provsmakar är att mandelsmeten känns mycket lenare och krämigare i munnen - kanske beror det på att mandel innehåller en hel del fetter som kanske sipprat ut och hjälpt till? Den "vanliga" kladdkakemuffinsen fick också en betydligt krispigare skorpa, något som kanske också beror på ovan nämda teori?

Smakmässigt är båda goda, största skillnaden ligger i hur mycket kakao som träder fram. Dock måste jag säga att krämigheten i mandelmuffinsen lockar mig mer och jag kommer nog prova att baka med mandelmjöl igen. Om inte annat så kanske detta recept, när jag vill lyxa till det. Mandel är trots allt dyrt, och många affärer har inte mandelmjöl i sitt sortiment. Jag själv använder en mandelkvarn; rekommenderas!

Slutsats:

Kladdkaka är alltid gott, i stort sett oavsett mjöl.
Men, mandel äter jag också gärna som det är, vilket jag hoppar över med vetet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0