Provrum

Har i dagarna ägnat mycket tid åt att vandra mellan diverse butikers provrum med rea- och ickereaplagg och återupptäckt hur stor skillnad det är butiker emellan och hur mycket det gör för själva provupplevelsen och köplusten.

De provrum som i mitt tycke är ultimata ska ha:

  • Många krokar och hängare! Man behöver plats för både sina egna kläder samt den hög av plagg man tagit med sig in. Ingen vill väl egentligen lägga sina fina, svarta byxor på golvet? Särskilt inte när det är vår eller höst...
  • En stol eller pall. Antingen för att lägga ifrån sig väskan eller för att kunna sätta sig på om man har besvärliga skor på sig.
  • Två speglar. En stor och en vinkelbar mindre. Den senare ska dessutom gå att få att stanna i den position man valt åt den, kan vara svårt att spegla runt sig med hjälp av den om man samtidigt måste kämpa med att hålla i och riskera att få en arm som skymmer hela sikten.
  • Rena speglar (fy, H&M i Skellefteå!). Man ska inte behöva damma av dem för att kunna se sig själv. Det ger dessutom ett väldigt dåligt intryck av butiken som sådan.
  • Ett ställ för provade kläder. Visst, jag kan förstå att det blir mer jobb för personalen om de måste gå tillbaka med alla plagg till sina ursprungsställen, men, tyvärr, vi kunder är ibland (eller ofta) lata och lämnar istället på första bästa plats i butiken eller kvar i provrummet. Blir ju samma jobb där? Och så blir då i alla fall jag glad och lättad om jag provat sju plagg och märker att jag lätt kan hänga ifrån mig de jag inte ska köpa på ett ställ just utanför. Det ökar min positiva känsla för en viss butik.

De flesta butiker jag är in i har kanske två valfria av ovanstående punkter, men jag skulle gärna se att fler fyllde upp hela listan. Inte så stor sak, förvisso, bara min ödmjuka önskan.

I slutändan är det ju trots allt kläderna man går in för.

Kommentarer
Postat av: Madde

Jag håller med dig i dina punkter - du har helt rätt! Det betyder faktiskt en del hur provrummen ser ur. Jag tror ändå att om man går in och blir irriterad hur provrummet ser ur så kanske tröjan får någon extra skavank man inte skulle ha märkt annars... Om inte annat så påverkar det viljan att prova kläderna i fortsättningen! Själv har jag tänkt på hur många butiker det är som har stora dammtjorvar fulla golven...

2009-08-09 @ 19:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0