Höstens frukter

Vad är väl mer omtänksamt av en sambo än att lämna över egenplockade äpplen till sin bak- och fruktälskande respektive?



Och för att visa min uppskattning för att älsklingen tagit hem frukt åt mig, så återgäldar jag med en klassisk äppelsmulpaj, något jag vet att han tycker om.



ÄPPELSMULPAJ

100 g smör/margarin
3 msk socker
1½ dl vetemjöl
2 dl havregryn

Cirka 4-5 syrliga äpplen (beroende på storlek)
3 msk socker
Kanel efter egen smak


  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Skala och skiva äpplena tunt.
  • Mät upp smör, mjöl, 3 msk socker och havregryn i en bunke.
  • Finfördela smöret i mjölblandningen tills det bara är små smulor kvar.
  • Lägg äpplena i en ugnsfast form, strö över kanel och 3 msk socker.
  • Fördela smuldegen jämnt över äpplena och in i mitten av ugnen i cirka 15-20.
  • Servera eventuellt med glass, grädde eller vaniljsås.




Mums!

Han hade plockat de få hallon han hittat i omgivningen också, men dem har jag minsann hunnit smaska i mig redan!

Tack, ♥!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0