Kikärtsbiffar!

Dags för ett nytt recept idag! Nytt för bloggen och nytt för mig. Beredda? Here goes:



Kikärtsbiffar

2 burkar (cirka 400 g) kikärter
1 msk riven ingefära
1 tsk oregano
1 msk potatismjöl
2 msk rapsolja
1 påse (600 g) wokgrönsaker
2 dl turkisk matyoghurt
1 pressad vitlöksklyfta


Börja med att skölja och mixa kikärterna.

(Men gör det kanske helst i en matberedare eller med stavmixer, för i min fastnade allt på kanterna och kom sig aldrig ner till mixerbladen)


Blanda sedan i ingefära, oregano och potatismjöl. Forma till 8 biffar.


Stek dessa i cirka 4 minuter på varje sida.
Woka samtidigt grönsakerna i oljan. Blanda matyoghurten med vitlöken.
Servera!



Fast... jag njöt inte. Det ser fint ut, men smakade torrt och tråkigt och utan yoghurten hade jag nog kastat bort biffarna och snabbgjort några mackor istället. Den enda smaken som stack ut var väl ingefäran, och det var ju en stor mängd av den så.

Men nä, laga inte till det här receptet, det är inte värt ens den jättelilla möda det tog mig. Det måste gå att göra bättre. Jag ska göra bättre. Tur att grundreceptet inte var mitt i alla fall. Nästa gång jag provar kikärtsbiffar ska det vara betydligt mer kryddor och gärna något vätskeaktigt i själva smeten.

Då får ni hellre titta på blåbären jag plockade för någon vecka sedan och drömma er bort till blåbärspajens och blåbärsbullarnas förlovade land.



Där har ni njutning på riktigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0