Min absoluta favorit!


Det absolut bästa receptet jag samlat på mig under livet måste vara det recept på linssoppa jag snart ska skriva ner. Jag tror faktiskt inte det finns någon jag bjudit den på som inte tyckt om den. Dessutom är den väldigt lättgjord och billig.



MUSTIG LINSSOPPA




2 dl röda linser
2 morötter
2 potatisar
1 lök
1 msk margarin eller olja
1-2 msk tomatpuré
2 tsk sambal oelek
1 liter grönsaksbuljong
2 tomater
1 vitlöksklyfta (eller vitlökspulver efter smak)
Basilika
Salt, peppar
1 skvätt ketchup


  • Skala och grovhacka morötter och potatis. Finhacka löken.
  • Fräs lök, morötter och potatis i fettet i en stor gryta några minuter.
  • På med puré, sambal oelek, linser och buljong.
  • Låt puttra i cirka 15 minuter.
  • Grovhacka tomaterna och blanda ner dem i soppan. Man kan tillsätta dem tidigare om man vill att de ska koka med en stund.
  • Krydda med salt, peppar, vitlök och basilika.
  • Jag brukar dessutom blanda i en stor skvätt ketchup för lite extra smak, men det är valfritt.

Hoppas ni ska tycka om linssoppan lika mycket som jag gör. Den går dessutom alldeles ypperligt att äta både varm och kall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0