Min första bakomgång med MMF

MMF är alltså en förkortning på Marshmallowfondant, en degaktig klump man kan kavla ut och använda för att täcka tårtor, cupcakes o.s.v.

Jag ska inom en snar framtid göra en födelsedagstårta och har aldrig provat använda vare sig sugarpaste, MMF eller marsipan för att täcka. Bara gjort vanliga gräddtårtor. Men, nu känner jag att jag spanat nog på alla vackra bak-bloggar med deras oerhört imponerande verk - jag vill också kunna!

Så här ser mitt första försök ut:


Inuti finns en vanlig vaniljmuffin fylld med det allra enklaste, nämligen mosad banan och hallonsylt. Spacklad med vispad grädde. Runt ligger blåbär. Min kant nedtill misslyckades ganska rejält, därav mängden blåbär för att täcka över mina misstag.

Hur gör man då MMF?

Man tar cirka 200 g marshmallows och 2 msk vatten, placerar dessa i en skål och in i mikron. Rör om med jämna mellanrum. När allt smält och är sådär lagom kladdigt är det bara att börja blanda i florsocker. Cirka 500 g ska det tydligen gå åt till 200 g marshmallows. Knåda in florsockret och knåda vidare tills det i stort sett inte kladdar mer. Sedan är den redo att kavlas ut och använda. Man kan också spara degen i kylen i flera veckor om man lägger den i en plastpåse och suger ur all luft. Om man använder något att spackla tårtan/bakverket med, som exempelvis vispgrädde, bör man tydligen pensla med olja på den sida av MMF:en som ska ligga nedåt, annars kan MMF:en smälta.

Var det enkelt?

Nja. Både och! Kladdigt värre var det när marshmallowsen smält och det tog mig en stund att arbeta igång degen som jag låtit ligga i kylen i några dagar. Utkavlandet gick okej, men jag tror att det är alldeles för mesigt att ha en liten kavel av trä, känns som att man ska ha en i sten, för mer tyngd. Annars var det lätthanterligt. Nu är ju jag nybörjare och det här med att lägga på MMF:en snyggt är nog en övningssak, men förr eller senare löser det sig säkert. Om inte tårtan blir en total katastrof lär jag lägga ut en bild på den. Så håll tummarna för mig nu!

MMF-smak: Mums!
MMF-konsistens: Kul!
MMF-enkelt?: Halverst.
MMF-betyg: Det får nog bli 4/5! Detta tar mig ett steg närmre att vara en kompetent tårtmakerska och med tanke på att det var så gott, lär det få komma till användning många gånger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0