Biskvier!


Min moster gör världens godaste biskvier. Sådana där som alltid smakar mjukt och ljuvligt i munnen och som man alltid försöker efterhärma. Hon gör dem alltid kring jul, så man har alltid fått längta ett helt år efter hennes specialitet.
Ibland försöker jag mig på att göra egna. De brukar bli väldigt goda, men inte i närheten av den klass som hennes biskvier spelar i. Jag ska ta hennes recept någon dag. Tills dess får ni och jag nöja oss med ett helt vanligt, klassiskt recept som faktiskt är jäkelusiskt gott det också.



BISKVIER

150 g mandelmassa
1 äggvita
½ dl socker

Fyllning

100-150 g smör
½ dl strösocker
1½-2 msk vatten
2 äggulor
(2 msk kakao)
(2 tsk vaniljsocker)
Ev. lite florsocker

Lock

150-200 g mörk blockchoklad
En liten klick smör/olja





  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Riv mandelmassan och blanda den med äggvita och socker tills du har en jämn smet.
  • Spritsa eller klicka ut små runda, platta kakor på bakplåtspapper.
  • Sätt in i ugnen i cirka 10-20 minuter. Passa på dem så de inte bränns!
  • Låt dem svalna.
  • Koka vatten och strösocker till en sockerlag.
  • Häll i äggulorna och vispa kraftigt. Låt svalna.
  • Tillsätt rumsvarmt smör i klumpar och rör tills det är en jämn smet.
  • Blanda i eventuell smaktillsats; kakao/vaniljsocker (öka/minska mängd beroende på hur starkt du vill det ska smaka).
  • Blanda eventuellt i lite florsocker för att få smeten lite mer tjockflytande (den blir annars vanligtvis det i kylen, florsocker är ett bra knep om det inte funkar, eller om man var stressad vid smettillagningen)
  • Låt detta stå i kylen en stund.
  • Bred fyllningen lite toppigt på kakorna och ställ gärna in i frysen en stund så de blir riktigt kalla och stela.
  • Smält choklad och smör/olja i vattenbad eller i microvågsugn och doppa kakorna i chokladen. Eller smeta på chokladen med en tesked. Vilket som funkar.
  • In i kyl eller frys och ät när du har lust. Frysta håller ganska länge.




Åh, förresten!

Om det är någon som har något jättebra knep för hur man får till själva biskvibotten bra eller hur de blir som bäst i ugnen (mina har en tendens att ibland kladda fast på bakplåtspappret och jag vet inte riktigt varför), så kommentera gärna! Tar tacksamt emot hjälp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0