Drömrulltårta


Idag ska jag och sambon iväg till en bekant och fika, och jag tänkte ta med mig lite att bjuda på också. Därför har jag nu på morgonen bakat en god drömrulltårta som även passar bra för gluten- och mjölkproteinöverkänsliga (i alla fall om man väljer att använda mjölkfritt margarin).


DRÖMRULLTÅRTA


3 ägg
1½ dl socker
2-3 msk kakao
1 tsk bakpulver
3/4 dl potatismjöl

Fyllning:

150 g rumsvarmt margarin/smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula






  • Sätt ugnen på 250 grader.
  • Vispa ägg och socker poröst.
  • Blanda torrvaror och vänd ner i smeten.
  • Bred ut smeten på bakplåtspappersklädd plåt.
  • Grädda i fem minuter mitt i ugnen.
  • Strö lite socker över den nygräddade kakan och låt svalna.
  • Stjälp sedan upp den på smörgåspapper och drag av pappret den gräddats på.
  • Täck över med bakduk tills fyllningen är klar.
  • Rör smör och florsocker poröst.
  • Blanda i vaniljsocker och äggula.
  • Bred ut fyllningen på kakan och rulla ihop den.
  • Låt ligga svalt en stund innan drömrulltårtan skärs upp.

Kommentarer
Postat av: Helena Ljunggren

Det är sant, den där tårtan kan jag bara drömma om :) Jösses så god den ser ut!

2009-09-03 @ 20:11:46
URL: http://www.helenaljunggren.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0