Min barndoms finmiddag


När jag var liten hade min familj en paradrätt. Den serverades ofta när vi skulle ha det riktigt fint tillsammans eller om vi hade bjudit över middagsgäster. Mig veterligen var den alltid uppskattad.
Och fredag som det är fick det bli en liten finmiddag här hemma, turen föll på just denna barndomens paradrätt.


KOREANSK SKINKGRYTA

500 g färsk skinka
1 liten klyfta vitkål
1 bit purjolök
1 stor morot

Marinad:

1 dl soja
2 pressade vitlöksklyftor
2 krm torkad ingefära
2 krm salt
2 krm sambal oelek

Garnering:

Sesamfrön




  • Skär skinkan i strimlor.
  • Blanda ingredienserna till marinaden, lägg i köttet. Låt dra i cirka en timme.
  • Ta upp köttet ur marinaden och häll marinaden i en kastrull eller gryta.
  • Finstrimla vitkål och purjolök. Riv moroten grovt.
  • Koka jasminris.
  • Koka upp marinaden tillsammans med vitkål, purjolök och morot.
  • Tillsätt köttet och låt koka i cirka 20-25 minuter på svag värme.
  • Strö sesamfrön över rätten vid servering.
  • Servera en grönsallad till och ät gärna med pinnar för en fulländad matupplevelse!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Åh, den här grytan låter verkligen toppengod, så den ska jag ta och testa.

2009-09-06 @ 19:40:58
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Nikolina

Gör så, den är fantastisk!

2009-09-09 @ 22:30:41
URL: http://jagtestarallt.blogg.se/godbitar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0